Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2020

Όταν ο Κάρλ Μάρξ,δεν είχε γεννηθεί ακόμη...... έζησε, ο κοινωνικός "έπαναστάτης", Γεώργιος " Πλήθων" ο Γεμιστός στον Μυστρά,οι Πολιτικοί μας εκπρόσωποι,το γνωρίζουν;





 Σημείωση: Βουλευτής Πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής               
                                            ------ ....------

" Συνήθως λέγεται απαξιωτικά ,πως η Ιστορία γράφεται, για να γεμίζει τις προθήκες των Βιβλιοθηκών.Η πραγματική διαπίστωση όμως είναι ,ότι κρύβει μέσα της αλήθειες που πρέπει να τις ανακαλύψουμε και να τις αναδείξουμε ,για να βελτιώσουμε την ζωή την δική μας και των άλλων."

Ο Γεώργιος "Πλήθων" ο Γεμιστός,ήταν Έλληνας ανθρωπιστής φιλόσοφος με Κλασσική παιδεία,που γεννήθηκε στην Πόλη ανάμεσα στο 1355-1360 και πέθανε στον Μυστρά το 1452,ένα χρόνο πριν την 2η Άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς.Θεωρείται ο τελευταίος μεγάλος φιλόσοφος της περιόδου εκείνης,που θα μείνει στην Ιστορία ως ο δυναμικότερος Βυζαντινός φιλόσοφος και ο πρώτος Νεοέλλην στους πολιτικούς του στοχασμούς,του οποίου το κοινωνικό έργο ,αγνοείται ,σχεδόν συνολικά , από τους σύγχρονους Έλληνες,αφού εάν λέγαμε ότι απεκρύβει,κάποιοι ίσως θα το θεωρούσαν αυτό, υπερβολή. Είναι ενδιαφέρον να πούμε πως, το μεγαλειώδες έργο του Πλήθωνα,το "Νόμων Συγγραφή" ,όπως λέγεται κατά την παράδοση αυτό εκάει, κατά το μεγαλύτερο μέρος του εις την πυρά ,από τον άλλον μεγάλο Αριστοτελικό φιλόσοφο της Πόλης, Γεώργιο Σχολάριο, που ήταν αντίπαλος του,το 1453, όταν διορίστηκε ως ο πρώτος Οικουμενικός Πατριάρχης ,μετά την Άλωση ,από τον Μωάμεθ Β΄τον Πορθητή, επειδή θεωρήθηκε επικίνδυνο για τους Έλληνες, που όμως ανατυπώθηκε στην Γαλλία,και γράφτηκε στα Γαλλικά ,από τους Alexadre-Pellisier στο Παρίσι το 1858,για να ξανατυπωθεί στο Άνστερνταμ (1966), στο Παρίσι (1982) και το 2001 να γραφεί στα Ελληνικά πλέον , για την Ακαδημία Αθηνών στη σειρά "Βυζαντινοί Φιλόσοφοι" στο πλαίσιο τού Γαλλικού ερευνητικού προγράμματος C.N.R.S.
Για πρώτη φορά,εμφανίζεται ένας φιλόσοφος,που παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχαν οι ανατρεπτικές κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν τον Καρλ Μάρξ,όπως εκείνες του 18ου αιώνα,έγραψε για την κοινωνική ισότητα. Ήταν ο φιλόσοφος ,που έγραψε μοναδικά πως " και ο πλούτος επαναστατεί" όταν διέκρινε πως το κοινωνικό σύστημα της εποχής του,ήταν διαμορφωμένο έτσι,ώστε τα πάντα στο οικονομικό πεδίο,που βρίσκονταν στα χέρια της Αριστοκρατίας , δεν άφηνε τίποτα για τους φτωχούς,σε σημείο ώστε, να κινδυνέψει εξ αυτού του γεγονότος ,η Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Λέγεται μάλιστα πως εάν τις αρχές του Πλήθωνα ,υιοθετούσε και αξιοποιούσε κάποιος από τους Αυτοκράτορες του Βυζαντίου, που έζησαν στις μέρες του,δεν θα ζούσαμε την κατοχή των 400 χρόνων,από τους Οθωμανούς,όπως τα έζησε, υποφέροντας, ο Ελληνισμός. Ήταν ο πρώτος που μίλησε για την ανάγκη αναδιανομής της γης υπέρ των ακτημόνων, έτσι ώστε, να θεωρείται από τους αντιπάλους του, ακόμη και χτες, ως ο πρώτος "κομμουνιστής" φιλόσοφος, πριν τον κομμουνισμό. Για την ανάγκη να φορολογηθούν οι πλούσιοι και να περικοπούν οι δαπάνες,σε ζητήματα επίδειξης πλούτου,από την αριστοκρατία, επειδή διέκρινε,πως στους πολίτες που εμπιστεύεσαι την ασφάλειά σου και την άμυνα της χώρας σου,δεν μπορεί να είναι αυτοί, που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα ,για να τούς επιβαρύνεις ,χωρίς έναν αναδασμό της γης ,υπέρ τους όπως συνέβαινε με την απάνθρωπη φορολογία,που ίσχυε τότε. Ήταν ο μόνος που μίλησε για μια "αριστίνδην" επιλογή των αξιωματούχων και όχι "πλουτίνδην", όπως ήταν αποδεκτή ως βάση, η τότε` κοινωνική διαστρωμάτωση. ΄Ηταν εκείνος που συνέλαβε πρώτος,την έννοια μιας νέας Ελληνικότητας,σε μια εποχή που ο Έλλην ήταν ταυτισμένος με ότι πιο ακραίο και αρνητικό, σε σημείο να αποβάλλει το στοιχείο που είναι το όνομά του ,που τον προσδιόριζε Εθνικά και να υιοθετήσει τον όρο Ρωμαίος (Ρωμιός),ως στοιχείο της υπόστασης του, με την σημαντική ανατρεπτική επισήμανση " εσμέν Έλληνες το γένος , ως η τε φωνή και η πάτριος παιδεία μαρτυρεί" . Δεινός ρήτορας που γοήτευε στον μέγιστο βαθμό τους σύγχρονούς του, ώστε να θεωρείται ο τελευταίος των μεγάλων φιλοσόφων,που προανήγγειλε την Ευρωπαϊκή Αναγέννηση με το έργο του και την Μεταρρύθμισή της.Συνέβαλε καθοριστικά ,στην ίδρυση της Πλατωνικής Ακαδημίας της Φλωρεντίας στην Ιταλία και άσκησε σημαντική επίδραση στην αναγέννηση των Ελληνικών γραμμάτων στην Δύση. Στις προτάσεις του προς τον Αυτοκράτορα Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγο και προς τον δεσπότη του Μυστρά Θεόδωρο Β΄Παλαιολόγο,υπέβαλε ολοκληρωμένα μεταρρυθμιστικά υπομνήματα για τον αναδασμό της γης,την οργάνωση της χειρονακτικής εργασίας,την εθνική παραγωγή και το εμπόριο,την διοικητική αναδιοργάνωση, την νέου τύπου φορολογία υπέρ των αδυνάμων,τις νέες αρχές για τις κρατικές δαπάνες, την εθνικοποίηση του Στρατού,την αλλαγή στο ποινικό σύστημα κ.ά.π.
Υπάρχουν σοβαροί λόγοι,που υπαγορεύουν εμάς τους σημερινούς Έλληνες,όπως είναι ο σεβασμός απέναντι στην γνώση του Ελληνισμού,να επαναφέρουμε το έργο του μεγάλου φιλοσόφου, να το μελετήσουμε σε βάθος στο Πανεπιστήμιο και να το γνωστοποιήσουμε στην Ελληνική Κοινωνία ώστε να γίνει κτήμα της.Ως εκ τούτου ,είναι ανάγκη ,οι σημερινοί μας εκπρόσωποι στην διακυβέρνηση της χώρας,οι πολιτικοί μας εκπρόσωποι, να κατανοήσουν, την σοβαρότητα αυτού του ζητήματος.Γιατί; Επειδή,όσα λέγονται για την ισότητα και κοινωνική δικαιοσύνη,εδράζονται σε αρχές για τις οποίες αφιέρωσε τη ζωή του ο Γεώργιος "Πλήθωνας" ο Γεμιστός. Όταν οι αρχές αυτές,έχουν επιρρεάσει οικονομολόγους ,όπως είναι ο Άγγλος οικονομολόγος της κλασικής κοινωνικής οικονομίας ,Άνταμς Σμίθ (1723-1790),τότε είναι ανάγκη να τον μελετήσουμε και εμείς σε βάθος,τώρα που το έχουμε ανάγκη.

Υστερόγραφο:
Ο Πλήθων πέθανε στη Σπάρτη στις 26 Ιουνίου 1452, ημέρα Δευτέρα, γύρω στη 1 π.μ. όπως προκύπτει από "ενθύμηση" χειρογράφων της Βιβλιοθήκης του Μονάχου που δημοσίευσε ο Σπυρίδων Λάμπρος στο "Νέο Ελληνομνήμονα" το 1910.Στην Πλατωνική Ακαδημία της Φλωρεντίας καιγόταν λιβάνι και σίγουρα κάποιοι κόκκοι του, καταλήγει ο Σάθας, υπήρχαν και για τον Πλήθωνα…
Το 1465 (ή 1466) Ιταλοί θαυμαστές του με επικεφαλής τον ηγεμόνα του Ρίμινι, Σιγκισμόντο Μαλατέστα, εισέβαλαν στον Μυστρά και πήραν τα οστά του Πλήθωνα (περιοχή που βρισκόταν κάτω από Τουρκική κατοχή) και τα μετέφεραν στην ιταλική πόλη όπου φυλάσσονται μέχρι σήμερα σε μαρμάρινη λάρνακα στον καθεδρικό ναό του Αγίου Φραγκίσκου.

ΕΡΏΤΗΜΑ:Δεν θα έπρεπε η Ελληνική Πολιτεία να μεριμνήσει για την επιστροφή,των οστών του και την ΕΠΑΝΑΤΑΦΉ τους, στον Μυστρά;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου